Vill du till Habo eller Håbo?
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webb.
Vill du till Habo eller Håbo?
Här lever och arbetar vi i en attraktiv miljö med Mälarens vatten och naturen nära inpå oss.
Kontakta Håbo kommun
Kontaktuppgifter
Telefon: 0171-525 00
E-postadress: kommun@habo.se
Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
Den här sidan beskriver hur skolskjutsen med buss sker efter att kommunen har beviljat den.
När en elev har beviljats skolskjuts med buss beställer kommunen ett UL-kort för eleven. Eleven eller vårdnadshavaren behöver inte göra något mer för att få kortet skickat till sig.
Elever som inför ett nytt läsår ansökt och beviljats om skolskjuts med buss före den 30 april kommer att få kortet senast dagarna före läsåret börjar. Har ansökan gjorts efter den 30 april kan busskortet komma efter första skoldagen på terminen. Den som ansöker om skolskjuts med buss under terminstid kommer att få kortet senast 6 arbetsdagar från det att ansökan beviljats.
Om UL-kortet förloras ska eleven eller vårdnadshavaren spärra kortet. Det görs på UL:s hemsida. Eleven får ett nytt busskort utan kostnad inom sju arbetsdagar. Under den tiden ansvarar vårdnadshavaren för transport till och från skolan.
Om UL-kortet går sönder får eleven ett bevis på det av föraren. Eleven eller vårdnadshavaren måste felanmäla kortet. Det gör man på UL:s hemsida. Eleven får ett nytt busskort inom 7 arbetsdagar och under den tiden kan eleven åka buss på det bevis som föraren har gett eleven.
I det fall en omständighet som ger eleven rätt till skolskjuts förändras på ett sådant sätt att eleven inte längre har rätt till skolskjuts har kommunen rätt att ompröva och eventuellt återkalla det beviljande beslutet. Det kan bland annat vara att eleven har flyttat, bytt skola eller folkbokförts i en annan kommun.
Om eleven har beviljats skolskjuts med buss och beslutet återkallas spärrar kommunen elevens UL-kort.
Om något med skolskjutsen inte fungerar bra är det viktigt för kommunen att få veta det för att åtgärda fel och förbättra verksamheten.
Kontakta kommunen - använd gärna e-tjänsten för synpunkter och klagomål - och beskriv vad som inte fungerar bra. Var så tydlig som möjligt om vad som har hänt, när det har hänt och vilken eller vilka elever som berörs.
Kontakta barn- och utbildningskontoret via e-post. Var så tydlig som möjligt om vad som har hänt, när det har hänt och vilken eller vilka elever som berörs. Använd den mall som skolorna har fått för att rapportera flera avvikelser på samma gång.
Sidansvarig: Barn- och utbildningsförvaltningen
2019-02-06
Utbildning och barnomsorg
Hej, behöver du hjälp?
Öppet:
mån-tors 8:00-16:45
fre 08:00-15:00
helger stängt
Mejla oss
Chatten är stängd
Våra öppettider är:
måndag-torsdag: 08:00-16:45
fredag: 08:00-15:00
Dag för helgdag: 08:00-12:00
Helger stängt