Strategiska val i fokus

Den 4 september träffades tjänstepersoner och gruppledarna, det vill säga de som leder arbetet för de politiska partierna, för lärande samtal. Fokus var hur vi tillsammans skapar en gemensam väg framåt för långsiktig planering och genomförande. Håbo kommun har en utvecklingsresa framför sig och de förtroendevalda bjöds in för att diskutera riktning och styrfart.

Under tisdagseftermiddagen träffades gruppledarna, förvaltningschefer och tjänstepersoner för att skapa en gemensam bild av kommunens utveckling. Planeringsförutsättningar, befolkningsprognoser och hållbarhet var några punkter som presenterades. Föredragen hölls för att skickliggöra de förtroendevalda och därmed ge förutsättningar för kommande beslut.

Vägen framåt för kommunens utveckling presenterades med olika scenarier. Strategiska beslut behövs för att prioritera fokusområden. Alla fick delta i grupparbete för att diskutera möjliga alternativ för framtida inriktning.

"Jag är mycket glad över att vi har och skapar fler forum där vi tillsammans hittar vägar för vårt framtida Håbo, säger kommundirektören Teresa Zetterblad."

Grupparbetet bjöd in till lärande samtal och många kloka frågor togs upp. Träffen var en av flera genomförda möten mellan tjänstepersoner och förtroendevalda.