En cyklande invigning i Skokloster

Idag invigdes gång- och cykelvägen mellan Skokloster och Slottsskogen. På cykel svischade kommundirektör Teresa Zetterblad, kommunstyrelsens ordförande Catherine Öhrqvist (M) och kommunalrådet Tommy Lövgren (SD) fram i solen på den släta asfalten.

I härligt sensommarväder samlades ett tjugotal personer för att fira den nya gång- och cykelvägen med tal, bandklippning, cykling och tårta. De som deltog i firandet var bland annat boende, representanter från vägföreningen, entreprenör, projektledning, förtroendevalda och tjänstepersoner från kommunen.

Tillsammans klipptes bandet med gemensam hand av Teresa Zetterblad, Catherine Öhrqvist och kommunalråd Agneta Hägglund (S).

”Jag är så glad att vi nu skapat hållbara förutsättningar både för besökare och bofasta i Skokloster att gå och cykla säkert längs sträckan mellan Skokloster slott och Slottsskogen”, sa kommunstyrelsens ordförande Catherine Öhrqvist (M) i sitt invigningstal.

Den nya gång- och cykelvägen är särskilt anpassad till de höga natur- och kulturvärdena, med de gröna stolparna och kantstenen för att passa in i sin omgivning.

Gång- och cykelvägen, som är 1,1 kilometer, är ett resultat av en medborgardialog där det framfördes önskemål om att knyta ihop Slottsskogen och Skokloster med en gång- och cykelväg. Nu har den blivit verklighet.

”Det är en stor glädje att se när den demokratiska processen förverkligas”, säger kommundirektör Teresa Zetterblad."