EU-minister Jessika Roswall besökte Håbo kommun

Foto Håbo kommun: Från vänster kommundirektör Terésa Zetterblad, EU-minister Jessika Roswall (M), kommunstyrelsens ordförande Catherine Öhrqvist (M)

Under onsdag eftermiddag besökte EU-minister Jessika Roswall (M) Håbo kommun. Tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Catherine Öhrqvist (M) gjorde de ett företagsbesök, därefter fick EU-ministern en närmare presentation om Håbo kommun.

Efter företagsbesöket hos DAGAB tog Catherine Öhrqvist och kommundirektör Terésa Zetterblad emot EU-ministern i kommunhuset där de samtalade och berättade bland annat om kommunens arbete inför valet.

Det var jättespännande att få besöka DAGAB och få veta mer om hur de ligger i framkant både i den gröna omställningen och i energiomställningen, det var väldigt imponerande att se. Eftersom jag också är Nordenminister pratade vi också om Nordenfrågor, berättade Jessika Roswall innan hon fick höra mer om hur Håbo kommun förbereder sig inför EU-valet.

Håbo kommun jobbar för att stärka demokratin där EU-valet är en viktig del i ett demokratiskt samhälle. Genom en stärkt demokrati behåller vi våra rättigheter och allas lika värde. Inför EU-valet arbetar vi nu bland annat med att rekrytera röstmottagare och för ett rättssäkert val. Håbo kommun arbetar bland annat också för att vara en hållbar tillväxtkommun där vi tar vårt långsiktiga ansvar för ekonomi, invånare, natur och klimat.

Jag är jätteglad att vi, Håbo kommun, fick dela vårt viktiga arbete tillsammans med vår EU-minister i att vara en hållbar kommun och prata om demokratiska frågor, inte minst EU-valet under en eftermiddag, säger Catherine Öhrqvist, kommunstyrelsens ordförande.

Kommundirektör Terésa Zetterblad tillägger, Jag är stolt över att vår EU-minister Jessika Roswall har kommit hit idag och visat intresse för hur vi arbetar och förbereder oss inför EU-valet.