Nytt avtal för bevaknings- och säkerhetstjänster är underskrivet
- för ökad trygghet i Håbo

Håbo kommun har upprättat ett nytt avtal för bevaknings- och säkerhetstjänster. Avtalet omfattar ett paket av olika tjänster, bland annat en väktare som arbetar på uppdrag av kommunen. Kommunväktaren ska bevaka kommunens geografiska område och arbeta brottsförebyggande och trygghetsskapande i samarbete med kommunens verksamheter.

Peter Ankerstål, som är säkerhetschef i Håbo kommun förklarar varför ett nytt avtal för bevaknings- och säkerhetstjänster behövs.
– Det gamla avtalet var inte utformat efter våra behov och det känns bra att vi har ett nytt avtal på plats. Som en del av det har vi nu en väktare som arbetar på uppdrag av kommunen. På så sätt kan vi rikta insatser till områden där behoven är som störst. Ser vi att det är mycket skadegörelse och stökigt på en plats så kan vi be att bevakningsbolaget åker dit. Tidigare har det inte fungerat på det sättet, och vi upplever ett behov av att kunna arbeta mer behovsstyrt och lägesbildsstyrt. Väktaren kommer finnas på plats i kommunen på kvällar och helger och delta i Håbo kommuns brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete. Att vara synlig och bygga relationer ser vi som framgångsfaktorer. Vi kommer ha nära dialog för att ha gemensamma lägesbilder och besluta om insatser som behövs för att skapa trygghet. Vi hoppas och tror att det kommer ge effekt och öka tryggheten i Håbo.

I avtalet ingår ett paket av bevaknings- och säkerhetstjänster, bland annat larm för personal och ordnings- och skyddsvakter som Håbo kommuns säkerhets- och beredskapsenhet kan aktivera vid behov. Upphandlingen omfattar bevaknings- och säkerhetstjänster för Håbo kommun och Håbohus AB. Avtalet gäller från och med 1 april 2024.