Tända ljus vid kommunhuset på suicidpreventiva dagen

Foto: Håbo kommun

Söndagen den 10 september anordnade kommunen en ljuständning utanför kommunhuset under internationella suicidpreventiva dagen. Det blev en stämningsfull stund där våra tankar gick till alla de människor som på grund av suicid inte längre finns med oss. Suicidprevention handlar om att förebygga självmord.

I samband med ljuständningen fick de som ville berätta vem de tände ljuset för. Efteråt hölls viktiga och stöttande samtal mellan kommunpersonal och kommuninvånare. I Café Håbo erbjöds även fika. På plats under ljuständningen fanns också kommunstyrelsens tidigare ordförande Helene Zeland-Bodin, som höll ett fint tal som berörde. Helene pratade om att suicid berör oss alla och om betydelsen av att inte skjuta upp att höra av sig till människor man bryr sig om. Ofta vet man inte hur andra mår vilket gör det extra viktigt att inte tänka "jag gör det sen". Tillsammans kan vi göra skillnad.

Agneta Hägglund, kommunalråd för oppositionen i Håbo, närvarade också vid ljuständningen. Hon betonade hur viktig den här dagen är och framhävde betydelsen av att få möta andra som också upplever sorg och att kunna stötta varandra. Agneta sa också att hon är stolt över att Håbo kommun anordnar dagen och uttryckte sin tacksamhet till de som organiserat evenemanget. Därefter tände hon sitt ljus för alla som mist någon i sitt liv.

Tveka inte att be om hjälp

Om du eller någon du känner har tankar på självmord är det viktigt att du söker hjälp, vänd dig till en vårdcentral, ring 1177 eller gå in på 1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

På webbplatsen 1177 finns också en lista med länkar till råd och stöd för personer som behöver någon att tala, mejla eller chatta med:

Råd och stöd på mejl, chatt och telefon - 1177 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sök vård direkt på en psykiatrisk akutmottagning eller ring 112 om du mår så dåligt att situationen känns outhärdlig eller om du har allvarliga tankar eller planer på att ta ditt liv.

Om suicidprevention i Håbo

Håbo kommun har ett långsiktigt arbete för att främja hälsa, utbilda i suicidprevention och förebygga suicid. Vårt arbete sker genom stödjande insatser och åtgärder i den fysiska miljön och för personer i alla åldrar.

Du kan läsa mer om suicidprevention i Håbo på habo.se/suicidprevention Öppnas i nytt fönster.

Foto: Håbo kommun

Sidansvarig: Socialförvaltningen