Dags att boka färdtjänst och riksfärdtjänst inför jul- och nyårshelgerna

Foto: Mostphotos.com

Om du har behov av färdtjänst eller riksfärdtjänst under jul- och nyårshelgerna behöver du ansöka och boka i god tid.

Om du har en funktionsnedsättning som gör att du inte kan åka med buss eller andra kollektiva färdmedel kan du åka färdtjänst eller riksfärdtjänst.

Färdtjänst

Om du saknar tillstånd för färdtjänst behöver du ansöka om tillstånd senast 20 november. Du ansöker genom vår e-tjänst eller en blankett som du skickar till oss. Ansök via e-tjänst. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du hittar blanketten och mer information på habo.se/fardtjanst Öppnas i nytt fönster.

Beviljat tillstånd

Har du redan beviljat tillstånd för färdtjänst bokar du tiden som vanligt. För resor kring jul måste bokningen inkomma senast 10 december. Du bokar via Bålsta taxi på telefon 0171-500 49

Riksfärdtjänst

Om du ska göra en längre resa utanför kommungränsen dit färdtjänstkortet inte räcker kan du åka med riksfärdtjänst. Du ansöker om riksfärdtjänst för varje enskild resa du planerar att göra. För tillstånd om riksfärdtjänst behöver du ansöka senast 13 november. Du ansöker genom vår e-tjänst eller en blankett som du skickar till oss. Ansök via e-tjänst. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig: Socialförvaltningen