Kulturskolan lussar i Håbo

Foto: Håbo kommun. Kulturskolans luciatåg besöker Dalängens äldreboende.

Onsdag den 13 december var Håbo kulturskolas luciatåg och lussade på olika platser i kommunen. Det blev en fin och stämningsfull dag med mycket sång, musik och glädje bland såväl barn, unga, vuxna och äldre. Luciatåget anordnas varje år av kulturskolans musikelever och lärare i samarbete med föreningen Lions.

Lucia firades runt om i Håbo kommun på olika sätt och gatu- och parkavdelningen tände marschaller tidigt på morgonen. Barn inom förskola och skola lussade för varandra och kulturskolans luciatåg bidrog med stämningsfull sång för olika verksamheter.

Besök på kommunens äldreboenden

Ett av boendena som fick besök av Luciatåget var Dalängens äldreboende där samordnaren Agnetha Biloff arbetar.
- "Att kulturskolans Luciatåg kommer hit varje år och sjunger så fint för oss och sprider ljus och glädje är en uppskattad tradition som betyder mycket för våra boende och personal. I samband med Luciafirandet serverar vi också kaffe, glögg, nybakade lussebullar och pepparkakor. Det är en väldigt fin stund för oss alla och en höjdpunkt under året som såväl boende som personal alltid brukar se fram emot", berättar Agnetha Biloff.

Foto: Håbo kommun. Samordnare Agnetha Biloff på Dalängens äldreboende.

Mer än 40 år lång tradition

Luciatåget har arrangerats i Håbo i över 40 år och är en uppskattad tradition av många. I år besöker Luciatåget boenden för äldre, kommunhuset, Bålsta centrum, pensionärsföreningar samt andra lokala föreningar, organisationer och företag. Dagen avslutas också med Luciakröning och uppträdande i Skokloster kyrka under kvällen.

Här kan du läsa mer om Håbo kulturskola. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig: Vård- och omsorgsförvaltningen