Joachim sätter fokus på friluftslivet i Håbo

Joachim framför en blomrabatt

Joachim Tiefensee får Håbo eldsjälspris 2023. Han har under lång tid arbetat för att skapa bra möjligheter för ett rörligt friluftsliv i Håbo.

Hej Joachim! Hur känns det att få priset?

-        Det är en stor ära och jag tar med ödmjukhet emot priset. Känner mig hedrad och överraskad!

Berätta om de insatser du gjort i Håbo.

-        Jag har underlättat för allmänheten att bedriva friluftsliv. Bland annat genom mitt engagemang i tillkomsten av stigsystemen i Vibyskogen, Torrestaleden, Granåsstigen under perioden 1975 till 2005. Jag har varit ansvarig för natur- och friluftsfrågor i Friluftsfrämjandet i Bålsta sedan 1970. Jag har även skrivit yttrande över framtagna byggnadsplaner i Håbo. Genom diverse publikationer, vandringar och exkursioner i hela kommunen har jag förmedlat kunskap om naturen och kulturen i vår vackra kommun. Det är viktigt för nyinflyttade i en expansiv kommun.

Är det något som du är extra stolt över?

-        Jag är stolt över att ha varit med och räddat de 30 hektar som är kvar av den stora Bålstaåsen som tätortsnära friluftsmark. Den kampanjen påbörjade jag 1972. De senaste åren har det skett en kraftig inflyttning till de centrala delarna av kommunen. Då är en tätortsnära friluftsmark av mycket stor betydelse.

Hur uppstod ditt intresse för friluftsliv?

-        Mitt stora intresse för det rörliga friluftslivet väcktes av att jag är skogsman. För mig och min familj betydde det en bra livskvalitet. Det var anledningen till mitt engagemang att skapa goda möjligheter för allmänheten att bedriva friluftsliv i vår kommun.

Vad driver dig i ditt ideella arbete?

-        Ideellt arbete skapar en fin social kontakt. Engagemang i föreningar ger möjlighet att skapa förutsättningar för allmänheten för ett rörligt friluftsliv. Det är bra när flera krafter strävar mot samma mål. Sedan 1970 har jag haft ett mycket bra samarbete med kommunen, som gynnar allmänhetens möjligheter att bedriva ett meningsfullt friluftsliv.

Håbo eldsjälspris är på 10 000 kronor och delas ut på Håbo festdag. Se programmet för Håbo festdag.