Boktips till läslovet!

Personalen på Håbo bibliotek ger boktips för stora och små lagom till läslovet. Kanske hittar du en ny favoritbok?

Person med böcker i famnen

Sofia Wirström

Boktips: Kattpromenaden av Sara Lundberg

- Det är en stämningsfull och fin bilderbok om en katt och hennes människa som brukar gå ut på promenader. Men vad händer när rutinerna bryts och katten vandrar i väg på egen hand? Passar bra att läsa tillsammans med barn som är 3–6 år, men uppskattas nog av alla kattmänniskor.

Person vid dator i biblioteket

Johannes Soldal

Boktips: Musikanternas uttåg av PO Enquist

- Med PO Enquist är det så att man ser hans knep, men man kan inte värja sig. Man ser hans skicklighet som författare, men man kan ändå inte värja sig. Det är omöjligt att inte slukas med i berättelsens kraft. Musikanternas uttåg är en av hans stora romaner, om när arbetarrörelsen kom till Västerbottens kustland, om arbetets värdighet och livets bräckliga helighet. ”Det gives alltid något bättre än döden” ekar genom romanens skugglika sidor.

Person håller en bok

Christina Norén

Boktips: Ett magiskt arv av Maria Friedner

- När Signes mamma ligger på sjukhus får Signe och hennes marsvin åka till sina två mystiska mostrar som bor på en ö. Men plötsligt står allt stilla och under flera dagar är det ingen som dör och inga nya bebisar föds. Är det Signe som ska ställa allt till rätta? Det här är en spännande bok om magi och vänskap.

Person håller i bok

Nilay Yelkenci

Boktips: The Liszts av Kyo Maclear

- Jag älskar den här humoristiska bilderboken med gotisk stil för den hyllar spontaniteten och påminner oss om att det främmande är en del av våra liv. Plus att det är fantastiska och drömlika illustrationer av min favoritillustratör Júlia Sarda.

Person med bok

Siv Thams Andersson

Boktips: Furan av Lisen Adbåge

- Detta är en hiskelig berättelse om en familj som vill bygga sig ett hus på en vacker plats, de har hittat sin drömtomt för sitt nya hus. Men snart händer det konstiga saker med familjen. Ett av barnen får ett konstigt eksem, fötterna börjar växa och så vidare.

Person med bok

Hanna Waldener

Boktips: Yani av Nora Khalil

- Läsaren får i denna ungdomsbok följa med ett gäng ungdomar och uppleva deras drömmar och liv i Botkyrka. I boken finns mycket humor och värme som blandas med livets brutala verklighet. Läs denna bok och du kommer få en upplevelse och troligen lära dig ett nytt språk som du kanske inte kunde innan.

Välkommen till Håbo bibliotek för fler boktips! Du kan också besöka bibliotekets webb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vill du även göra något annat än att läsa på lovet? Spana in vårt lovprogram på habo.se/lov