Kontaktperson till vuxen med funktionshinder

Om du har en funktionsnedsättning kan du ansöka om att få en kontaktperson. Det gäller oavsett om du är barn, ungdom eller vuxen. Insatsen är frivillig och kan sökas av dig själv, en god man eller en förvaltare.

Om du vill få en kontaktperson kan du ansöka om det genom att fylla i blanketten Ansökan om insatser enligt LSS Pdf, 243.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Ansökan skickas sedan till kommunens Servicehandläggare på socialförvaltningen:

Håbo kommun
Socialförvaltningen, att: Servicehandläggare
746 80 Bålsta

Det krävs ingen formell utbildning för att vara kontaktperson, men det är bra om du har erfarenhet av att arbeta med människor. Det viktiga är att du tycker om människor och är beredd att göra en personlig insats för en annan medmänniska.

Att vara kontaktperson handlar ofta om att ge av din tid, att umgås, stimulera till fritidsaktiviteter och ge råd och stöd som medmänniska och vän.

För frågor och intresseanmälan, ring kontaktcenter på 0171-525 00 och be om att bli kopplad till Servicehandläggare på socialförvaltningen.

För att göra en intresseanmälan kan du också mejla till kommun@habo.se
Du behöver då ange "Servicehandläggare" i ämnesraden. Det underlättar vårt arbete om du fyller i och bifogar blanketten för intresseanmälan nedan i ditt mejl. Du kan även skicka blanketten till oss med vanlig post. Adressen du skickar till framgår på själva blanketten.

Intresseanmälan att bli kontaktperson (blankett) Pdf, 1019.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig: Socialförvaltningen