Håbo i topp i rankingen för grönt avdrag

Håbo har rankats på första plats i Uppsala län för antalet beviljade gröna avdrag under 2021 och på 19:e plats bland landets alla kommuner enligt Föreningen Svensk solenergis statistik kring gröna avdrag för installation av solceller, laddstolpar och batteri.

Föreningen Svensk solenergi gör årligen en ranking av småhusägares beviljade gröna avdrag för laddstolpar, batteri och solceller. Under 2021 rankades Håbo kommun i topp i Uppsala län och på 19:e plats i landet av totalt 290 kommuner. Fördelat på antal invånare i kommunen är det totalt 163 kr per invånare i beviljat grönt avdrag i jämförelse med Gnesta, som var bäst i landet med totalt 447 kr per invånare.

I Håbo kommun har det gröna avdraget främst använts för att installera solceller, och laddpunkter, men i hela landet är det främst laddstolpar som privatpersoner sökt grönt avdrag för.

Vill du läsa mer om föreningen Svensk solenergis statistik över grönt avdrag: Grönt avdrag – Svensk Solenergi Svensk Solenergi Länk till annan webbplats.