Skolgården för Futurum rustas upp

Elever på Futurum i F-3 har gjort en insamling med förslag på en ny skolgård. Önskemålen tas med i planeringen tillsammans med landskapsarkitekten.

I början av mars lämnade elever på Futurum över brev och en namninsamling med förslag på en bättre skolgård. I breven fanns bland annat önskemål om spiltor där de kan leka häst, nya gungor och klätterställningar. Breven och namninsamlingen lämnades över till barn- och utbildningsnämndens ordförande Carl- Johan Torstenson och kommunstyrelsens ordförande Helene Zeland Bodin.

Det är viktigt att elever trivs i skolan, har en bra lärmiljö både inomhus och utomhus. Barn och elever behöver få vara med och påverka. Därför känns det extra roligt att ta emot breven som eleverna på Futurum har skrivit så utrycktsfullt med omsorg, säger Helene Zeland Bodin.

En landskapsarkitekt tar fram förslag med elevernas önskemål, inom ramen för budgeten. Upprustningen planeras att genomföras med start det här året (2022).

Futurums skolgård har sen tidigare funnits med i planeringen för upprustning och kommunens skolgårdar planeras att rustas upp i etapper under åren 2023-2025. Planeringen finns med i kommande budgetarbete som beslutas i kommunfullmäktige.

Barnperspektivet är en viktigt del i skapandet av skolgårdar som vi tar med oss i processen för nya skolgårdar, säger Karin Gustafsson, produktionschef Håbo kommun.