Ny HR- och lönechef i Håbo med blick för helheten

Karin Tannergren är Håbo kommuns nya HR- och lönechef sedan 21 november. Det är med glädje och entusiasm hon tagit sig an uppdraget. Nu ser hon fram emot att lära känna chefer, medarbetare, verksamheter och orten, leda och bidra till sina medarbetares utveckling och stötta alla chefer i kommunen. I fokus har hon helhetsperspektivet - hur vi vill uppfattas och vilket gemensamt ledarskap och medarbetarskap vi tillsammans vill utveckla.

Karin har arbetat med HR-frågor i 20 års tid, mest inom stat och kommun, och det är välfärdsuppdraget hon tycker allra bäst om och att arbeta med helheten. För henne är en viktig del av uppdraget att hitta en samsyn i ledarskapet, medarbetarskapet och vilken värdegrund vi ska ha, som sedan kan färga av sig i arbetskultur och arbetsmiljö och bilda en helhetskänsla för hela kommunen, och där hon kan stötta cheferna i det fortsatta arbetet.

Det som verkligen engagerar mig i offentlig sektor är mötet med människor, chefer, anställda såväl som alla barn och äldre och att vi som arbetar i kommunen reflekterar över vilka vi är till för och hur vi chefer ska arbeta för att underlätta livet för kommunens medborgare och inte öka administrationen. Att vara en organisation där varje individ känner att det finns förutsättningar för att utvecklas, säger Karin.

Lära känna

På kort sikt handlar det om att lära känna organisationen och inte minst kommunen och Uppland. Sen tidigare är hon mer hemtam i Västmanland, där hon bor och har verkat, men nu ser hon fram emot att lära känna Håbo, så småningom förstå ledarskapet och hitta samsynen. Men, det är viktigt för henne att allra först lära känna medarbetarna och deras kompetenser och uppdrag.

Hur vi uppfattas

Flera av hennes tankar handlar om att skapa en bas och verktyg kring frågor som hur vi vill uppfattas, hitta gemensamma ord om hur det är att jobba i Håbo kommun och helt enkelt fundera över vad vi behöver göra för att medarbetarna i Håbo ska känna arbetsglädje och skapa en gemensam bild av hur vi uppfattas som arbetsgivare.

Helheten

I sina tidigare kommunala uppdrag har hon arbetat både centralt i en kommun med övergripande perspektiv och lokalt på förvaltning. "Nu ser jag fram emot att komma tillbaka till att ha ett helhetsperspektiv och greppa hela vårt uppdrag som kommun", säger Karin.

Lönen är grunden

Att lönedelen och HR-uppdraget sitter ihop är också något hon vill poängtera som väldigt positivt i sina nya tjänst. ”Lönen är grunden. Grejar vi inte den, så påverkar det hur mycket annat fungerar”, tillägger Karin och säger att en av hennes styrkor är att ha helhetssynen, se sammanhang och hur det hänger ihop.

Sedan april har Louise Ollivier haft ett konsultuppdrag, som HR-chef. Det uppdraget tar slut vid årsskiftet, men fram till dess arbetar de tillsammans för en bra överlämning.