VMA testas som vanligt enligt rutin

Idag måndag 5 juni klockan 15.00 testas viktigt meddelande (VMA) till allmänheten som vanligt. Det är ett ordinarie test som sker första helgfria måndagen i juni, september och december. Signalen hörs i 7 sekunder i taget med 14 sekunders tystnad emellan. När testet är över hörs en annan längre signal.

Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA) är ett system för meddelanden i radio och tv, för att varna människor om att något allvarligt har hänt som hotar liv, hälsa, egendom eller miljö. På msb.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hittar du mer information om varings- och informationssystem.

Signalen hörs i sju sekunder i taget med 14 sekunders tystnad emellan. När testet är över hörs en annan längre signal.

Kan du inte höra signalen?

Runt om i kommunen finns det ett antal VMA-anläggningar som består av en eller två sirener som är riktade så att ljudet ska höras av så många som möjligt. Räckvidden för sirenerna är mellan 300-600 meter beroende på de geografiska förutsättningarna. VMA-signalen hörs inte i alla områden i kommunen, däremot får alla som befinner sig i det aktuella området ett SMS med information om hur man ska agera, om det skickas ut ett skarpt larm.