Skeppsgården fullsatt när kommunens ledare var inbjudna

Det var stor uppslutning på torsdag eftermiddag den 24 augusti när kommunstyrelsens ordförande, Catherine Öhrqvist (M) och kommundirektör Teresa Zetterblad besökte en pensionärsträff på Skeppsgården. Det blev härliga samtal, frågor och svar i gemytlig stämning när de cirka 80 pensionärerna fick en inblick i kommunens arbete på lång och kort sikt.

Skeppsgården, som är pensionärernas samlingslokal i Håbo, var fylld till brädden när möjligheten gavs att lyssna på kommunens ledning under dagens träff. Både Teresa Zetterblad och Catherine Öhrqvist berättade om sitt privata föreningsengagemang, sina olika livsresor, men även om sitt engagemang för ett framtida Håbo.

Det blev en trevlig stund för alla att lära känna varandra - kommunens representanter och pensionärerna tillsammans. Och just tillsammans-fokuset var också på agendan, när Teresa Zetterblad pratade om hur vi nu arbetar för att förvaltningar i kommunen ska arbeta mer tillsammans, men också vikten av att vi har en bra dialog med kommuninvånare, föreningar och företagare. "Vi bygger tillit och förtroende", sa Teresa och berättade om ambitionen att skapa ordning och reda, jobba med att anställda stannar kvar i kommunen och att vi ska bli bättre på att berätta vad vi gör. Det arbete som är i fokus nu är en ekonomi i balans, att vi ska vara en attraktiv arbetsgivare, att vi ska vara en hållbar och en företagsvänlig kommun var också med på agendan.

För mig är dialogen viktig för att driva Håbo framåt genom att lära känna varandra och bygga relationer kommer vi tillsammans kunna utveckla Håbo kommun, sa Catherine Öhrqvist som berättade att hon under sina åtta månader som kommunstyrelsens ordförande lagt mycket fokus på att alla ska känna sig informerade och delaktiga inför beslutsfattande, oavsett vilket parti man tillhör.

Många frågor dök upp efter presentationen med fokus på bland annat skola, trygghet och säkerhet i kommunen, men också behovet av större föreningslokaler för pensionärerna. Vi blir ju bara fler och fler pensionärer, sa någon, men samtidigt visades stor glädje över den goda samverkan och de värdefulla lokaler de har tillgång till, Finska Föreningen BFF och pensionärsföreningarna PRO och SPF:s verksamheter tillsammans.