Håbo kommun kraftsamlar för en budget i balans

Den ekonomiska prognosen visar att Håbo kommun går mot ett större underskott än vad tidigare beräknats. Det innebär att kommunen måste vidta åtgärder för att få ekonomin i balans. Håbo kommun fokuserar på kärnverksamheten och kvalitén.

Prognosen för 2023 visar att vi går mot ett underskott på runt cirka 76 miljoner kronor. Liksom många kommuner påverkas Håbo kommun av den rådande ekonomiska situationen. Inflation, uteblivna statsbidrag, kostnader kopplade till lokaler och resurser är några av orsakerna till den utmaning vi står inför. De senaste åren har Håbo kommun dessutom haft ett underskott i budgeten som vi bär med oss trots vissa åtgärder. Totalt ser underskottet därför ut att bli cirka 76 miljoner kronor för 2023. Nu kraftsamlar därför kommunen och inför ytterligare åtgärder för att få en budget i balans.

Vi befinner oss nu i en situation där vi måste fokusera på och prioritera kärnuppdraget. Vi tar ansvar för en ekonomi i balans och genomför de åtgärder som är nödvändiga de kommande åren. Det blir kännbart men tillsammans klarar vi det. Vi ser ljust på framtiden, nu i första hand kommer vi vidta de nödvändiga åtgärderna för att skapa stabilitet, säger kommunstyrelsens ordförande Catherine Öhrqvist (M)

Behålla kvalité i verksamheterna

De kommande åren prioriteras lagstadgad verksamhet och kärnuppdraget såsom förskola, skola, socialtjänst och äldreomsorg. Att bibehålla kvalité i verksamheterna är centralt. Det görs genom god ekonomistyrning och uppföljning, återhållsamhet med ekonomiska medel och andra åtgärder som exempelvis anställningsstopp, inköpsstopp och övertidsstopp.

Nu behöver vi kroka arm och tillsammans hitta vägar för effektiva och strategiska lösningar. Tillsammans skapar vi en stabil grund i arbetet i de utmaningar vi står inför och blir starka. Vi prioriterar förebyggande arbete för våra medborgare, där grunden är god utbildning, omsorg och trygghet genom hela livet. Det är tillsammans vi leder vår kommun framåt, säger kommundirektör Teresa Zetterblad.