Landshövdingen upptäcker Håbo

Foto: Håbo kommun. Från vänster: Stefan Attefall, landshövding, Teresa Zetterblad, kommundirektör, Catherine Öhrqvist, kommunstyrelsens ordförande

Den 29 september tog Håbo kommun emot Uppsala läns landshövding Stefan Attefall. Besöket gav en inblick i kommunens nuläge, vision, utveckling inom näringslivet och bostadsförsörjning.

Foto: Håbo kommun

Dagen inleddes med att kommunstyrelsens ordförande Catherine Öhrqvist (M), hälsade alla välkomna och presenterade bland annat kommunens vision, Vårt framtida Håbo. Med det lade hon en grund för dagens alla inplanerade besök i Håbos omnejd - företag, byggnationer, landsbygd, kultur, natur och slottsmiljö - för att tillsammans lära känna varandra och Håbo kommun.

Vi är måna om att stärka och bygga nära relationer för att främja kommunens utveckling. Jag är därför glad över att vi fångat möjligheten att visa Håbo kommun för vår landshövding i Uppsala län, säger kommunstyrelsens ordförande Catherine Öhrqvist(M).

Det blev en dag och en resa genom vårt mälarnära Håbo där landshövdingen fick möjlighet att upptäcka glimtar av Håbo, få ta del av innovativ företagsutveckling såsom NREP och DAGAB samt uppleva på plats våra naturnära miljöer tillsammans med en guidad tur i Skokloster slott.

Det är trevligt och berikande att komma till Håbo kommun och få en så nära inblick i näringslivet, sa Stefan Attefall, efter företagsbesöken.

Anett Wass, kommunekolog och Petrus Bertilsson, samhällsplanerare visade med ord och direkta vyer under resan, både vår samhällsutveckling och våra naturområden. Den guidade turen gick från företag i Bålsta vidare längs landsbygdens vägar med dess rika natur- och kulturhistoria.

Kommunens säkerhetschef Peter Ankerstål fanns också med på dagens besök med landshövdingen, där säkerhetschefen lyfte kommunens viktiga brottsförebyggande arbete, hur vi samarbetar med polisen och samordnar arbetet med andra aktörer för ett tryggare Håbo.

Foto: Håbo kommun

Stefan Attefall tillträdde som landshövding i Uppsala län i april 2023. Som ny landshövding genomför han en turné genom länet för att lära sig mer om kommunerna och etablera relationer.

Jag är stolt över vår fantastiska natur, landsbygd och vårt attraktiva läge i Mälardalen, det känns fint att dela det med vår landshövding, säger kommundirektör Teresa Zetterblad.

De som deltog från kommunen under besöket var kommunstyrelsens ordförande Catherine Öhrqvist (M), kommunalråden Agneta Hägglund (S) och Tommy Löfgren (SD) samt kommundirektör Teresa Zetterblad. På bilden till höger syns de samtliga tillsammans med landshövdingen Stefan Attefall utanför Håbo kommunhus.