Resultatet för Nöjd-Kund-Index år 2023 är publicerat

Den 24 april offentliggjordes resultatet av NKI(Nöjd-Kund-Index)-mätningen, som genomförs årligen av Sveriges kommuner och Regioner. Tack till dig som tog dig tid att svara på enkäten och hjälper oss att bli bättre!

Ett positivt samarbetsklimat mellan kommunen och näringslivet främjar företagande, skapar arbetstillfällen och stärker kommunens skattebas. Den vanligaste kontakten företagen har med kommunen är ofta inom myndighetsutövning. Att företagen är nöjda med kommunens myndighetsutövning är därför en grundförutsättning för ett positivt företagsklimat. Enligt förvaltningslagen ska myndighetsärenden handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts. Håbo kommun deltar i undersökningen (nöjd-kund-index, NKI) årligen sedan år 2014.

- Resultatet av undersökningen identifierar förbättringsområden och skapar förutsättningar för oss som kommun att leva upp till de förväntningar som företagare och privatpersoner har inom serviceområdena. Ett utvecklingsområde som identifierades efter 2022 års undersökning var informationen på vår webbplats, och där pågår ett förbättringsarbete av strukturen på bygglovs webbsida med förhoppning att öka nöjdheten av den digitala informationen, säger Emelie Burlin, tf. förvaltningschef för bygg- och miljöförvaltningen som hanterar bygglov, serveringstillstånd och miljö- och hälsoskydd

- Nu när vi fått resultatet från 2023 års undersökning analyserar vi de svar vi fått, för att hitta vilka åtgärder vi ska göra. Vi för ett resonemang med lokala näringslivet om de kommande förbättringsinsatserna. Resultatet, analysen och insatserna hjälper oss att öka servicen till dem vi är till för, företag och medborgare, säger Ida-Maria Rydberg, Tillväxt- och kommunikationschef

Tack till dig som tog dig tid att svara

Vi vill rikta ett stort och innerligt tack till alla som har tagit sig tid. Det är mycket värdefullt för oss att du som får enkäten tar dig tid att svara på den, dina svar hjälper oss att bli bättre.

Om undersökningen

Nöjd kund-index är en servicemätning av kommunens myndighetsutövning som genomförs löpande under året. Totalt deltog 213 kommuner för mätåret 2023, och undersökningen genomförs i samarbete med Sveriges kommuner och regioner. Mätningen av hur nöjda företagare är med kommunernas service inom myndighetsutövningen har nu genomförts för elfte gången sedan 2010.

Du som företagare har fått ge uttryck för hur du upplever vår kommunservice i samband med olika ärenden som du haft med kommunen. NKI-mätningen (nöjd-kund-index) omfattar för mätåret 2023 sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Frågorna som ställs är inom flera serviceområden; information, bemötande, tillgänglighet, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet

NKI för Håbo kommun uppgår till 71, en negativ utveckling gentemot föregående år (2022: 76).
Här kan du läsa mer om undersökningen samt se resultat för samtliga kommuner som deltog i undersökningen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.