Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
phone
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Lyssna på sidan Lyssna

Publiceringsdatum:

Carin berättar om sitt uppdrag som ledsagare och avlösare

Håbo kommun har nyligen anställt ett antal vikarierande personer som ledsagare och avlösare för att ge extra stöttning och avlastning till ordinarie personal inom hemtjänsten.

Carin Rubbestad är en av dem som vikarierar som just ledsagare och avlösare. Här berättar hon mer om sitt uppdrag.

Hej Carin! Har du möjlighet att berätta lite om dig själv?

Hej! Javisst, jag heter Carin Rubbestad och jag har sen nyligen blivit ålderspensionär. Jag äger sedan 14 år tillbaka ett café här i Bålsta som heter Tallbo café. Det har dock tyvärr tvingats hålla stängt här under pandemin men min plan nu framöver är att öppna upp caféet igen. När pandemin slog till så behövde jag hitta en annan sysselsättning och började då att köra taxi, men även den branschen har ju haft det tufft. I övrigt så arbetar jag lite extra som ledsagare och avlösare här i Håbo kommun.

Ja precis, hur hörde du talas om rollen som ledsagare och avlösare?

Jag hörde talas om rollen via en annonsering i SPF:s medlemstidning (Sveriges pensionärsförbund), där bemanningsenheten på socialförvaltningen i Håbo kommun annonserade om att de sökte vikarier för det här uppdraget. Så då kontaktade jag bemanningen och fick därefter komma på intervju och då höra mer om rollen.

Vad fick dig att söka tjänsten?

Jag tyckte att tjänsten lät intressant. Bortsett från det ekonomiska skälet med lite extra klirr i pensionärskassan, så lät det också som ett uppdrag som skulle passa mig som person då jag gillar att umgås med andra och vara social. Arbetet verkade inte heller vara särskilt komplicerat och jag kunde dessutom välja att avstå delen med hygienvård, vilket kändes bra eftersom jag inte ville göra just den biten. Uppdraget verkade inte heller vara speciellt krävande rent tidsmässigt då man bara arbetar när ett vikariebehov uppstår, vilket också var en lockelse. Sen har jag också viss erfarenhet sedan tidigare på så sätt att jag arbetade som anhörigvårdare åt min man som var blind och satt i rullstol.

Hur länge har du arbetat som ledsagare och avlösare?

Jag började i slutet av augusti i år, så inte så jättelänge. Jag har hittills haft mellan fem och tio pass. Jag brukar arbeta någon timme varannan vecka ungefär, varje pass brukar hålla på mellan cirka en och tre timmar.

Kan du lite kortfattat beskriva ditt arbete? Vad går uppdraget ut på?

Själva delen med ledsagning innebär att jag hjälper en brukare om personen exempelvis behöver åka till en vårdinrättning, då följer jag med under besöket som ett stöd. Det kan även röra sig om att jag följer med på en promenad eller att vi går och handlar mat. Att vara avlösare handlar om att jag just avlöser en anhörig eller närstående till en brukare, exempelvis om personen behöver åka iväg på något ärende. Då är istället jag på plats i brukarens hem för att hålla sällskap, fika och vara social. Enklare sysslor i hemmet som att till exempel koka kaffe kan då också förekomma.

När det uppstår ett behov så brukar jag få ett sms från bemanningsenheten med en förfrågan om ett kommande uppdrag. Då har jag möjligheten att svara ja eller nej på det meddelandet utifrån hur min tillgänglighet ser ut under den aktuella tidpunkten som förfrågan gäller. Det är ett mycket enkelt och smidigt system och det är jag som avgör om jag kan/vill ta passet och arbeta eller inte. Om jag inte är tillgänglig så går förfrågan vidare till en annan ledsagare/avlösare.

Vad är enligt dig det bästa med att vara ledsagare och avlösare?

Det bästa med uppdraget är känslan av att kunna vara till hjälp för någon annan, det handlar ju om medmänsklighet och glädjen att just få hjälpa andra. Sen tycker jag att samtalen jag får ha med brukare ofta är mycket intressanta och givande, alla har vi en historia att berätta. Jag känner att jag lär mig mycket och kunskap är ju inget som är tungt att bära. Jag har dessutom bott länge i Bålsta så inte sällan visar det sig att vi har gemensamma vänner och bekanta här, vilket ju också gör att vi snabbt kan knyta an till varandra.

Känner du att du får uppskattning för ditt arbete från de brukare som du hjälper?

Ja absolut, jag märker verkligen att brukarna blir genuint glada av min hjälp och många kan till och med uttryckligen säga att de gärna vill att jag kommer tillbaka. Det är ju förstås jättekul och ett tydligt tecken på att hjälpen uppskattas väldigt mycket av brukarna.

Jag ser det också som en slags win-win-situation, jag får möjlighet att hjälpa en annan människa att bryta sin isolering samtidigt som jag även själv minskar min isolering också. Just den fördelaktiga aspekten av uppdraget kanske är lätt att glömma, men även som pensionär kan det vara lätt att man spenderar mycket tid ensam i hemmet. Då är det här ett utmärkt sätt att få komma ut, socialisera och träffa andra människor som befinner sig lite i samma situation.

Sen innebär ju vårt arbete som ledsagare och avlösare också en avlastning för hemtjänstpersonalen i kommunen, det vill säga de som vi vikarierar för, och ibland även dessutom en avlastning för anhöriga och närstående också. Så ur det perspektivet kanske man till och med skulle kunna kalla uppdraget vi utför för ett win-win-win-win-uppdrag.

Till sist, skulle du kunna rekommendera andra att söka den här tjänsten?

Ja absolut, det är inget svårt uppdrag, det enda som egentligen krävs är att du behöver kunna vara lite social och ha lite initiativförmåga, utan att för den skull tränga dig på. Det kan till exempel handla om att du tar initiativet att ställa dig och koka lite kaffe i en brukares kök ifall ni ska ha en fikastund tillsammans. Jag tror också på devisen att "kan du så kan jag" och det är som sagt inga svåra uppgifter det handlar om. Tvärtom så är det ett lätt och trevligt uppdrag som dessutom gör att jag samtidigt drygar ut pensionen lite extra. Det skadar heller inte att testa, känner du att det inte är din grej så finns det inget som binder dig till att fortsätta men då har du i alla fall prövat, avslutar Carin.

Är du också intresserad?

Om du har frågor eller vill göra en intresseanmälan för att bli ledsagare och avlösare i Håbo kommun, så är du mycket välkommen att kontakta vår centralbemanning på telefon 0171-528 54 eller via bemanning@habo.se
Våra telefontider är måndag till fredag klockan 06:30 - 16:00.

Läs mer

I rollen som ledsagare och avlösare ger du alltså extra stöttning och avlastning till ordinarie personal inom hemtjänsten. Du hittar mer information om hur vi arbetar för att säkerställa kvaliteten i hemtjänsten på sidan här nedan.

Åtgärder i hemtjänsten.

Sidansvarig: Håbo kommun

 

Klicka för support
Stäng supportfönster