Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
phone
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Lyssna på sidan Lyssna

Publiceringsdatum:

Foto- och skrivarstudion besökte vår nyaste verksamhet inom daglig verksamhet

Den nybyggda lokalen som finns på Dragrännan kallar vi för Draget, vilket också är namnet på den senaste verksamheten inom daglig verksamhet. På Draget träffade vi på Foto- och skrivarstudion deltagarna William, Nathalie, Cilla, Jocke och Stefan som berättade om sin arbetsplats och visade oss runt.

Reportaget är ett samarbete mellan reporter Eva, fotograf Alexander och även Fredrik som varit med och skrivit frågorna.

När började Draget byggas?

Draget började byggas förra året såvitt vi vet.

Hur lång tid tog det att bygga Draget?

Det tog uppskattningsvis ett år ungefär.

Hur många är ni som jobbar på Draget?

Oftast är det omkring fjorton stycken arbetstagare och tre arbetscoacher som jobbar här.

Är ni nöjda med era arbetstider?

Ja, våra arbetstider är bra.

Vad har ni för arbetsuppgifter här på Draget?

Vissa av oss brukar kontrollera pussel och spel, de som är kompletta lämnar vi in till Röda korset. Vi hämtar också upp olika saker som exempelvis datorer, som vi sen demonterar och sorterar i olika material och därefter kör till Återvinningscentralen (ÅVC).

Varje vecka går även några av oss för att jobba på ICA Kvantum här i Bålsta. Där hjälper vi till med att plocka upp varor i hyllorna. Det kan till exempel vara påsar med popcorn, chips, papper och blöjor. Blöjpaketen behöver ställas upp i storleksordning. Även torrvaror som bönor och krossade tomater hjälper vi till att fylla på, då är det viktigt att kontrollera datum så att de med kortast datum hamnar längst fram. Vi kör varor med hjälp av varuvagnar eller palldragare och sorterar samt kastar emballage.

Ibland jobbar vi också med att slipa och måla. Inom daglig verksamhet har vi även möjlighet att underhålla oss med musik. Då brukar vi välja olika låtar som vi diggar till, lyssnar, sjunger eller mimar. Ibland så tränar vi till att uppträda också, om vi ska ha något event.

Hur ofta åker ni till Återvinningscentralen (ÅVC) och vad gör ni där?

Vi åker till ÅVC när vi ska slänga skräp och emballage. Det kan till exempel vara bokpärmar och papper och vi sorterar det som ska slängas efter demontering av exempelvis elektronik så som gamla datorer. Det blir ungefär tre gånger i veckan som vi åker dit, men vi anpassar oss efter behov.

Hur trivs ni att arbeta här?

Det är roligt och så är det så fint här i våra nya lokaler på Draget. Det kan också kännas lite pirrigt tycker William, men vi trivs bra.

Här kan du se ett antal bilder från Dragets verksamhet.

Om Foto- och skrivarstudion

I Sköldvägens Foto- och skrivarstudio arbetar våra deltagare med media och får här möjlighet att använda sig av sin kreativitet. Här skapar vi texter, gör intervjuer och fotograferar utifrån områden som våra deltagare själva är intresserade av. Vi sätter tillsammans ihop allt genom att använda datorer, systemkamera och/eller surfplatta. Ibland jobbar vi i Foto- och skrivarstudion även med teman. Ett tema kan till exempel vara valet eller demokrati. Då samarbetar vi i Foto- och skrivarstudion (utifrån temat) för att gemensamt skapa material som är intressant för andra att ta del av.

Har du frågor?

Då är du välkommen att kontakta oss på daglig verksamhet:

Maria Lind, enhetschef
Telefon: 0171-525 03
E-post: maria.lind@habo.se

Anna Skoglund, gruppledare
Telefon: 0171-527 72
E-post: anna.skoglund@habo.se

Sidansvarig: Socialförvaltningen

 

Klicka för support
Stäng supportfönster