Foto- och skrivarstudion har besökt Café Håbo i kommunhuset

Den här gången vill vi på Foto- och skrivarstudion göra en presentation av Café Håbo. Vi har träffat Patric, Anton, Anki och Irina där och fotat och ställt lite frågor om verksamheten. Caféet ligger i kommunhuset.

Reporter var Fredrik och bilderna har tagits av Eva.

Hur många är ni som jobbar här på Café Håbo?

Vi är nio stycken arbetstagare och två arbetscoacher, Anki och Irina, som jobbar här på caféet. Vi är inte här samtidigt allihop, utan har olika arbetstider.

Vem får komma och fika här på caféet?

De som arbetar i Kommunhuset och i Landstingshuset kan besöka oss. Ibland tar de också med sig gäster, bokar in möten eller fikar vid konferenser.

Vilka arbetssysslor utför ni här under en arbetsdag?

Vi torkar bord, håller rent och snyggt, tar hand om disk, brygger kaffe, fixar smörgåsar, bakar och serverar fikabröd. Vi tar också hand om miljöstationen, pantar, tvättar, samlar in disk som finns i huset, förbereder beställningar och handlar. Dessutom sköter vi om konferensrummen samt vinterträdgården där det ibland hålls vigslar.

Vad är det ni bakar och får man göra beställningar härifrån?

Vi bakar nästan varje dag, bland annat blir det limpor och kakor. De som jobbar på Daglig verksamhet, i Kommunhuset och i Landstingshuset kan göra beställningar.

Ni har mycket att göra, kan det kännas stressigt?

Ibland är det stressigt, när vi får stora beställningar.

Fungerar lokalerna bra?

Vi har nyligen fått en del renovering gjord, det blev bra. Nya vitvaror, nytt golv, lite målning och en del nytt porslin.

Vad har ni för öppettider?

Café Håbo har öppet klockan 07.30 - 15.30, måndag till fredag.

Trivs ni på er arbetsplats?

Ja, vi trivs bra här på caféet.

Bild från Vinterträdgården i kommunhuset, där våra arbetstagare från Daglig verksamhet också håller ordning.

Om Foto- och skrivarstudion

I Sköldvägens Foto- och skrivarstudio arbetar våra arbetstagare med media och får här möjlighet att använda sig av sin kreativitet. Här skapar vi texter, gör intervjuer och fotograferar utifrån områden som våra arbetstagare själva är intresserade av. Vi sätter tillsammans ihop allt genom att använda datorer, systemkamera och/eller surfplatta. Ibland jobbar vi i Foto- och skrivarstudion även med teman. Ett tema kan till exempel vara valet eller demokrati. Då samarbetar vi i Foto- och skrivarstudion (utifrån temat) för att gemensamt skapa material som är intressant för andra att ta del av.

Har du frågor?

Då är du välkommen att kontakta oss på Daglig verksamhet:

Maria Lind, enhetschef
E-post: maria.lind@habo.se