Foto- och skrivarstudion har besökt Polisen i Bålsta

Foto: Håbo kommun

Den här gången vill vi på Foto- och skrivarstudion göra en presentation av Polisen i Bålsta. Där har vi träffat Malin som arbetar som just polis.

Reporter var Eva och bilderna har tagits av Fredrik.

Vad jobbar polisen med i Bålsta?

Vi har många arbetsuppgifter, inte bara i Bålsta utan i hela Håbo kommun. Jag som kommunpolis arbetar brottsförebyggande, även två av mina kollegor. Vi har också poliser som jobbar när de får larm. När någon ringer 112 kontaktar operatören dem och så kör de runt och hjälper till.

Tycker du att det finns tillräckligt många poliser i Håbo?

Jag skulle önska att vi fick vara fler poliser för då skulle vi kunna hjälpas åt på ett bättre sätt. Men vi klarar oss ändå bra på den mängd vi har nu.

Tycker du att det behövs fler poliser i Sverige?

Jo, samma svar där. Jag tycker att vi ska vara fler poliser så att vi kan hjälpa människor på ett mer effektivt sätt. Men det kostar ju pengar att anställa och att utbilda nya, så då tänker jag att man får jobba på ett annat sätt i stället, man får hjälpas åt ännu mer. Sen ska ju ungdomar också vilja bli poliser. Många har andra målsättningar och vill jobba med annat, så vi måste göra polisyrket mer attraktivt.

Kan ni kanske erbjuda äldre poliser, som eventuellt har gått i pension, att komma och hjälpa till?

Om det finns någon pensionerad polis som vill jobba så kan de troligen göra det.

Är polisstationen i Bålsta bemannad dygnet runt?

Inte just polisstationen, men Håbo kommun är bemannat dygnet runt. Vi har patruller här hela tiden som ska vara geografiskt placerade så att det inte ska ta lång tid vid utryckning.

Får ni ofta akuta ärenden?

Om ni menar de som går via 112 så händer det varje dag.

Brukar ni använda hundar när ni söker efter något eller någon?

Vi får ringa och säga till då vi behöver hjälp av hund. Det finns ingen just här i Håbo utan de finns i Uppsala, Stockholm och Västerås.

Har ni ofta skjutövningar?

Minst en gång per år måste vi skjuta, men gärna fler gånger så att man blir duktig på det.

Kan man göra pass på stationen i Bålsta?

Nej, men man kan göra passet i Enköping och sedan hämta ut det i Bålsta.

Är det lång utbildning om man vill bli polis?

Man går först två år på polishögskolan. Sedan gör man ett halvår som aspirant då man jobbar med färdigutbildade kollegor ute i fält.

Hur länge har du jobbat som polis?

Jag började som polis år 2008.

Trivs du med ditt jobb?

Ja, jag trivs jättebra! Framförallt så är jobbet väldigt varierande.

Vilka öppettider har ni på polisstationen i Bålsta?

Den är öppen tisdagar och torsdagar mellan klockan 9.00 och 12.00, sedan är det lunchstängt och öppnar igen mellan klockan 13.00 och 15.00. Det blir andra öppettider i sommar.

Vilket telefonnummer har ni om man behöver kontakta er?

Om det är akut så ring 112. Om man vill göra en polisanmälan så ringer man 114 14.

Foto: Håbo kommun

Malin arbetar som polis i Bålsta.

Om Foto- och skrivarstudion

I Sköldvägens Foto- och skrivarstudio arbetar våra arbetstagare med media och får här möjlighet att använda sig av sin kreativitet. Här skapar vi texter, gör intervjuer och fotograferar utifrån områden som våra arbetstagare själva är intresserade av. Vi sätter tillsammans ihop allt genom att använda datorer, systemkamera och/eller surfplatta. Ibland jobbar vi i Foto- och skrivarstudion även med teman. Ett tema kan till exempel vara valet eller demokrati. Då samarbetar vi i Foto- och skrivarstudion (utifrån temat) för att gemensamt skapa material som är intressant för andra att ta del av.

Har du frågor?

Då är du välkommen att kontakta oss på Daglig verksamhet:

Maria Lind, enhetschef
E-post: maria.lind@habo.se