Personal inom hemtjänsten berättar om sitt arbete

Foto: Håbo kommun, från vänster: Fia, Sissi och Fakher.

Här berättar undersköterskorna Fia, Sissi och Fakher om några av alla fördelar med att jobba inom hemtjänsten i Håbo kommun.

Bra samarbete mellan kollegor

Fia, undersköterska, säger:

Det som jag tycker om med hemtjänsten i Håbo kommun är att vi alla kollegor tillsammans har ett så bra samarbete. Vårt lagsamarbete (teamwork) fungerar jättebra, om man behöver hjälp med något så finns det alltid duktiga och hjälpsamma kollegor att fråga. Det här är något jag verkligen gillar med mitt arbete inom hemtjänsten, att vi har en så bra samverkan mellan oss kollegor.

En annan sak som jag tycker mycket om med mitt arbete inom hemtjänsten i Håbo är att hemtjänsten och hemsjukvården jobbar tillsammans. Det gör att vi kan dra nytta av de olika kompetenser och erfarenheter som finns hos våra kollegor inom hemsjukvården och på det sättet utvecklas ytterligare i vår egen yrkesroll. På motsvarande sätt kan förstås även hemsjukvården dra fördel av våra kompetenser och erfarenheter inom hemtjänsten, så det här samarbetet är något som gynnar oss båda. Den här typen av möjlighet och samverkan hade vi inte på min förra arbetsplats, så det är verkligen något som också är mycket positivt med att arbeta inom just hemtjänsten i Håbo.

Foto: Håbo kommun, från vänster: Sissi, Fakher och Fia.

Kontinuerlig kompetensutveckling via utbildningar

Sissi, undersköterska, tycker så här:

Det som gör att jag trivs bra här på hemtjänsten i Håbo är till exempel att jag hela tiden erbjuds möjligheter att kompetensutveckla mig genom olika utbildningar. Det leder till att jag kontinuerligt utvecklas i min yrkesroll, vilket i sin tur ger mig extra motivation då jag känner att mina kunskaper ständigt växer. Om jag exempelvis även har ett förslag på en specifik utbildning jag vill gå så brukar min chef kunna ordna det direkt utan problem, vilket också känns väldigt bra.

Foto: Håbo kommun. Våra undersköterskor står uppställda framför hemtjänstens lokaler i Bålsta. Under framförallt sommarhalvåret använder hemtjänsten ofta sina elcyklar, ett bättre transportalternativ än bil både hälsomässigt, klimatmässigt och ekonomiskt.

Insatser som gör skillnad

Fakher, undersköterska, säger:

Jag har jobbat i många år inom hemtjänsten och jag trivs väldigt bra. Det som bland annat gör att jag trivs väldigt bra med att jobba inom just hemtjänsten i Håbo kommun är att vi här alltid prioriterar våra brukares bästa framför tiden, vilket tyvärr inte alltid varit fallet på vissa av mina tidigare arbetsplatser. Det här gör att vi kan fokusera på att ge våra brukare den bästa tänkbara servicen. Det är också något som våra brukare ofta märker av och upplever som positivt förstås.

Jag tycker det är roligt att jobba här, vi får hjälpa människor som är i behov av hjälp och vi kan verkligen se hur vårt arbete gör skillnad genom hur glada våra brukare blir. Vi märker också under samtalen att våra brukare verkligen är fulla av livserfarenheter, så det är ofta också mycket lärorikt att höra dem berätta om olika saker de upplevt under sina liv. Att få möjligheten att hjälpa andra människor är även något som jag själv mår mycket bra av också, avslutar Fakher.

Sidansvarig: Vård- och omsorgsförvaltningen