Populärt Hbtqi-häng för ungdomar

Teckning där det står Friends, laugh, love

Citat som skrivits på hbtqi-häng

Kultur- och fritidsförvaltningens alla verksamheter är Hbtqi-certifierade. Som en del av arbetet har Ung Håbo och Håbo bibliotek gemensamt startat ett Hbtqi-häng för ungdomar på Generator.

Tillsammans med en fokusgrupp med ungdomar i målgruppen tog vi fram vad de vill göra, hur de vill ses och vad de tycker saknas. Det kom då fram att ungdomarna ville ha hbtqi-träffar där det planeras roliga aktiviteter och där det finns tid för att prata, hänga och fika tillsammans. Vi har nu haft träffarna i två år. De är populära och vi har så kul! Vi har till exempel haft konstworkshop, fått besök av Uppsalas tjej- och transjour, spelat Laserdome och pysslat och spelat massa spel. Här får alla vara sig själva och det är så fin stämning när vi ses säger, Jennifer Martins, enhetschef Ung Håbo.

Kultur- och fritidsförvaltningens verksamheter omcertifierades inom Hbtqi tillsammans med elevhälsans kuratorsgrupp tidigare i år. Verksamheterna har varit certifierade sedan 2016 och var tredje år görs det en omcertifiering. Då skrivs det nya handlingsplaner som sträcker sig över tre år. Det säkrar trygga och inkluderande verksamheter. Arbetet handlar också om mänskliga rättigheter i vardagen.

Att få vara sig själv borde vara en självklarhet för alla, tyvärr ser verkligheten annorlunda ut. En hbtqi-certifiering är ett sätt att förändra det genom ökad kunskap och förbättrat bemötande av våra målgrupper, säger Nilay Yelkenci, verksamhetsledare Håbo bibliotek.