Stenhuggarslingan en del av Upplandsleden

Upplandsstiftelsens ordförande Jenny Lundström och kommunstyrelsens ordförande Helene Zeland Bodin.

Igår den 7 april, i ett typiskt aprilväder invigdes Stenhuggarslingan i Skokloster. Det är en nyetablerad slinga som är en del av Upplandsleden. Håbo kommun har tillsammans med Upplandsstiftelsen anlagt slingan som går söder om Skokloster slott, och bjuder in till en äventyrlig natur- och kulturupplevelse.

Stenhuggarslingan invigdes av kommunstyrelsens ordförande Helene Zeland Bodin och Upplandsstiftelsens ordförande Jenny Lundström. Invigningen inleddes med att de två ordförandena skruvade fast den nya skylten. Därefter blev det en cirka 3 kilometer lång invigningsvandring med små pauser för berättande om historia såsom det gamla Stenhuggartorpet, men också hur den 300 år gamla dammen längs slingan röjts upp nyligen.

Så härligt att få vara med på denna invigning och jag ser verkligen framemot att få ta en tur i vår eller sommar. Det är så lyxigt att bo och leva i Håbo kommun som har så mycket att erbjuda. Här är vi omgivna av fantastisk natur precis intill Mälaren som dessutom har en rik kulturhistoria bara ett stenkast från Stockholm.

Upplandsleden är 50 mil lång och är uppdelad i tre avsnitt, östra delen, västra delen och mellanleden. Mellanleden börjar vid Bålsta tågstation och går nära Mälaren, ut till Skokloster slott på Skohalvön. Leden längs den sträckan är omkring 20 kilometer lång och följer till stora delar motionsspår, väg och väl upptrampade stigar.

Vandringsleder och stigar i Håbo