Tydliga roller och ansvarsområden vägen framåt för Håbo kommun

Tydliga roller och ansvarsområden mellan politiker och tjänstemän, systematiskt
arbetsmiljöarbete och tydlighet. Så kan man sammanfatta arbetet framåt i Håbo kommun.

Det finns områden som inte har hanterats bra under flera år. Nu tar vi tag i det och rör om i grytan och naturligtvis kommer saker upp till ytan som borde ha hanterats för länge sedan, säger Mats Ståhl Elgström, biträdande kommundirektör i Håbo kommun.

Det har under senare tid uppmärksammats att Håbo kommun brister inom flera ansvarsområden. Ett antal chefer har dessutom slutat under relativt kort tid. En ny kommunledning tar nu omtag och arbetar aktivt med att åtgärda bristerna. Det innebär bland annat att saker som skulle hanterats för länge sedan nu blir åtgärdade. Mycket sker alltså på kort tid som borde ha skett kontinuerligt under flera år.

Man kan säga att det har samlats ett antal ärenden och åtgärder på hög som vi nu tar tag i och då kan det se ut som om det helt plötsligt sker många förändringar på kort tid. Samtidigt ska vi komma ihåg att det är ett fåtal av de personer som av olika skäl har slutat som är chefer. Vi är en stor arbetsgivare med cirka två tusen anställda, säger Mats Ståhl Elgström.

Nu arbetar kommunen för att roll- och ansvarsfördelning mellan politiker och tjänstemän ska bli tydlig. Var och en ska veta vilket ansvar och vilka förväntningar som finns. Att kontinuerligt arbeta med arbetsmiljö och internkontroll står högt på agendan.

Nu vill vi framförallt att det ska bli ordning och reda. Våra anställda ska få arbetsro för att fokusera på vårt kärnuppdrag att ge våra kommuninvånare god service och hantera resurserna ansvarsfullt avslutar Mats Ståhl Elgström.

Kontaktuppgifter

Mats Ståhl Elgström, biträdande kommundirektör