Invigning av gång- och cykelväg i Skokloster

Torsdag den 21 september invigs den nyanlagda gång- och cykelvägen mellan Skokloster slott och Slottsskogen. Det blir mingel, fika, traditionsenlig bandklippning och tal av kommunstyrelsens ordförande, Catherine Öhrqvist (M).

Det här är något vi vill fira tillsammans med våra medborgare – en önskan från en medborgardialog som nu har gått i uppfyllelse. Vi har skapat hållbara förutsättningar för både besökare och bofasta i Skokloster att gå och cykla säkert längs sträckan mellan Skokloster slott och Slottsskogen, säger Catherine Öhrqvist.

Det är en stor glädje att se när den demokratiska processen förverkligas. Vi fortsätter att arbeta hållbart och långsiktigt i Håbo – en kommun för hela livet , säger kommundirektör Teresa Zetterblad.

Den 1,1 kilometer långa gång- och cykelvägen i Skokloster, som färdigställdes under sommaren, är ett resultat av en medborgardialog där det framfördes önskemål om att knyta ihop Slottsskogen och Skokloster med en gång- och cykelväg.

Flera olika alternativ för dragningen av en gång- och cykelväg i Skokloster har utretts i dialog med Trafikverket, som äger Skoklostervägen, och med hänsyn till Skoklosterhalvöns många kultur- och naturvärden. Även ett antal markägare och samfälligheter har varit inblandade i att förverkliga den nya vägen.

Vi är stolta över det samarbete som skett tillsammans med andra och vi tackar för det, tillägger Teresa Zetterblad.

År 2019 beslutade dåvarande tekniska nämnden att gå vidare med nuvarande sträcka och nu är det dags för invigning. Invigningen genomförs under Europeiska mobilitetsveckan – en vecka med fokus på att främja hållbara och hälsosamma transportsätt.

Plats: Skoklostervägen 82, vid vägskälet mellan slottet och kyrkan. Kartlänk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tid: Torsdag 21 september klockan 10-11.

Invigning av gång- och cykelväg i Skokloster - Håbo (habo.se) Länk till annan webbplats.

För mer information kontakta:

Simon Lange, Trafikplanerare
E-post: simon.lange@habo.se