Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
Läs mer här
phone
Lyssna på sidan Lyssna

Publiceringsdatum:

Jan Fridegårdpriset tilldelas Karl Daniel Törnkvist och Clara Bodén

Under kommunstyrelsens sammanträde 16 mars tillkännagavs 2020 års pristagare av Jan Fridegårdspriset. Priset delas mellan poeten Karl-Daniel Törnkvist och filmaren Clara Bodén.

Jan Fridegårdpriset är ett Nordiskt kulturpris till minnet av Jan Fridegårds författarskap. Jan Fridegård är en av Sveriges mest betydande arbetarförfattare. Kulturpriset tilldelas en person som i Fridegårds anda arbetar inom litteratur, film eller teater.

Priset delas ut vartannat år och består av en prissumma på 100 000 kronor. Juryn består av representanter från Nordens folkhögskola Biskops Arnö med kunskap om litteratur, film och teater.

Mer om årets pristagare

Karl Daniel Törnkvist är född 1986 i Torshälla och bor nu i Malmö. Han har gått Litterär gestaltning på Akademin Valand i Göteborg. Diktsamlingen Himlen är hans debut.

Clara Bodén föddes i Umeå 1983. Hon är utbildad på Filmhögskolan i Göteborg (nuvarande Valand) och startade produktionsbolaget Vapen och Dramatik med Ronja Ragnhild, Svenning Berge och Cicely Irvine. Hon arbetar med film, radioteater och skrivande. 2015 blev hennes film Lgh+bil+allt jag har och äger Guldbaggenominerad.

Läs juryn motivering

Har du frågor eller vill veta mer?

Mats Lundborg, jurymedlem för Jan Fridegårdspriset och rektor på Biskops Arnö.
Telefon: 0171-826 71, 076-21 30 550
E-post: mats.lundborg@biskopsarno.se