Logotyp

Kommunvapnet och Håbo kommun som namn är den gemensamma symbolen för Håbo kommun och är varumärkesskyddat.

För att kommunicera med Håbo kommun som avsändare ska du behandla vapnet och namnet som en hel bild. Du får alltså inte stycka upp kommunvapnet och namnet. Kommunvapnet får inte förvanskas eller användas på ett oseriöst sätt.

Ladda ner Håbo kommuns logotyp

Frizon

Frizonen är den minsta ytan som ska hållas fri från text eller annan grafik runt logotypen. Det är alltid bra att ha mycket luft runt logotypen. Då syns den bättre och det skapar en större tydlighet.

Här ser du hur stor frizonen runt logotypen ska vara som minimum.

Vid samarbete med andra organisationer

När Håbo kommun samarbetar med andra organisationer ska det tydligt visas att kommunen är en samarbetspartner. Håbo kommuns logotyp placeras då tillsammans med de andra organisationernas logotyper eller igenkänningsmärken med texten "i samarbete med" eller liknade.

Det här gäller för kommunvapnet

Det gula lammet med en korsprydd stång med ett femflikigt banér mot en röd bakgrund är Håbos kommunvapen.

I kommunvapnet ingår inte texten "Håbo kommun".

För föreningar och privatpersoner

Kommunvapnet får användas som symbol av föreningar och privatpersoner i olika sammanhang utan tillstånd från kommunen.

Dock är det viktigt att tänka på att kommunvapnet bara får associeras med en verksamhet eller organisation som inte kan upplevas som stötande av medborgare och andra.

Det ska tydligt framgå vem som är avsändaren så att marknadsföringen inte kan förväxlas med samhällsinformation från kommunen.

Organisationer som använder vapnet måste ha lokal förankring.

Kommunvapnet får inte förvanskas eller användas på ett oseriöst sätt.

Näringsidkare behöver söka tillstånd från kommunen

Om du som näringsidkare vill använda kommunens vapen som en del av din logotyp eller varumärke, ska du först be om tillstånd hos kommunen. Varje tillståndsansökan prövas för sig.

Kontakta kommunikationsavdelningen på kommunikation@habo.se för mer information om hur du som näringsidkare söker tillstånd.