Ta del av allmänna handlingar ur arkivet

Att ta del av allmänna handlingar ur kommunens centralarkiv följer samma process som att ta del av allmänna handlingar som ännu finns i kommunens verksamheter. Att handlingarna överlämnats för slutbevaring utgör ingen skillnad för kraven på skyndsam handläggning eller bestämmelser för avgifter. Nedan finns kort information om hur du går tillväga för att ta del av allmänna handlingar ur arkivet. Läs gärna informationen under Relaterad information i menyn till höger för mer information om vad som gäller för att ta del av allmänna handlingar.

Kontakta arkivmyndigheten

Om du har frågor som rör kommunens arkiv eller om du söker handlingar som finns i arkivet kan du kontakta arkivmyndigheten på e-postadress arkivet@habo.se som bevakas kontorstid. Det går också bra att kontakta kommunen på telefonnummer 0171-525 00.

Handläggning

Handläggningstiden för en beställning ur arkivet kan variera. Detta beror på omfattningen av beställningen samt hur många övriga beställningar som kommit in. Att behandla en förfrågan av allmän handling är en prioriterad uppgift då det finns lagkrav på att behandlingen ska ske skyndsamt.