Olika fakturor från Håbo kommun

Kommunens verksamheter skickar ut fakturor till dig som nyttjar en tjänst. Här hittar du information om de olika fakturorna och vart du vänder dig vid frågor.

Det är respektive förvaltning som ansvarar för fakturans innehåll. Vid frågor kring en faktura ska du alltid kontakta den kontaktperson som står angiven på fakturan. Det går även att kontakta kontaktcenter på telefonnummer  0171-525 00, eller via e-post till: kontaktcenter@habo.se

Hyra

Hyresfakturor skickas ut i förskott. Fakturan består av hyra. El faktureras tillsammans med hyran för de bostäder/lokaler där kunden inte har ett eget elavtal. Fakturan skickas ut runt den 10:e varje månad och förfaller alltid den sista dagen i samma månad.

Vård- och omsorg

Vård- och omsorgsfakturor skickas ut i efterskott. Fakturan kan bestå av till exempel hemtjänst, fotvård, matlådor, matkostnader med mera. Fakturan avser vård- och omsorg för föregående månad. Fakturan skickas ut runt den 15-20:e varje månad och förfaller alltid den sista dagen i månaden efter.

Barnomsorg

Barnomsorgsfakturor skickas ut i innevarande månad. Fakturan består av förskoleavgifter och fritidsavgifter. Fakturan skickas ut runt den 15:e varje månad och förfaller alltid den sista dagen i samma månad.

Kultur och livsmiljö

Fakturorna skickas ut löpande. Fakturan från kultur och livsmiljö kan bestå av till exempel lokalhyra, årskort simhallen, badavgift, deltagande på mässor/festdag med mera. Betalningsvillkor är 10-30 dagar.

Vatten, avlopp och avfall

Avgift för vatten, avlopp och avfall faktureras på en gemensam faktura. Fakturan skickas ut runt den 25:e varannan månad och förfaller alltid den sista dagen i månaden efter. Fakturan består av vatten/avlopp samt sophämtning för föregående samt innevarande månad. Förstå fakturan

Övriga fakturor från Håbo kommun

Exempel på övriga fakturor är bygglov, kartutdrag, tillsynsavgifter, vigslar med mera. Dessa faktureras löpande och alltid med 30 dagars betalningsvillkor.