org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Vigsel och partnerskap
Att gifta sig borgerligt är ett alternativ till kyrklig vigsel och är rättsligt bindande utan religiösa inslag. För borgerlig vigsel hos oss behöver du boka tid cirka en månad innan datumet ni har tänkt gifta er. Vi behöver även få in er hindersprövning och intyg minst två veckor innan den planerade och bokade vigseln.
En borgerlig vigsel kan utformas precis som ni vill och önskar. Ni kan välja att viga er i kommunhuset eller på en plats som ni själva valt. Ni kan klä er vardagligt eller finklätt, ni väljer själva om ni vill växla ringar eller till exempel ha brudbukett. Planera med er vigselförrättare hur ni vill ha vigseln utformad.
En borgerlig vigsel förrättas av borgerliga vigselförrättare som utses av Länsstyrelsen. Vi har flera vigselförrättare. Vigselceremonin kan hållas på svenska eller engelska.
Vigselakten tar cirka två minuter. Efter vigseln får ni ett vigselbevis.
Det här behöver ni göra innan vigseln
1. Ansöka om hindersprövning och intyg för vigsel via Skatteverket
Innan ni kan gifta er i Sverige måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. När hindersprövningen är färdig får ni ett intyg om hindersprövning och ett vigselintyg från Skatteverket. Intygen skickas hem till er och gäller i fyra månader.
Du beställer intygen genom att ringa Skatteverket eller besöka deras webbplats.
Telefonnummer: 0771-567 567
Skatteverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
2. Boka tid för vigseln
Ni bokar tid för vigsel genom att fylla i formuläret enligt nedan.
Tänk på att boka i god tid, cirka en månad innan datumet ni planerar att gifta er.
3. Skicka intygen till oss
När hindersprövningen är klar får ni
- ett intyg om hindersprövning och
- ett vigselintyg från Skatteverket.
Intygen skickas hem till er och gäller i fyra månader.
Båda intygen behöver ni lämna till oss minst två veckor innan den planerade vigseln. Efter vigseln fyller vigselförrättaren i intygen och skickar dem till Skatteverket.
Skicka intygen
Intygen om hindersprövning och vigsel skickar ni i ett kuvert märkt "vigsel" till:
Håbo kommun
Kontaktcenter
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
Ni kan också lämna handlingarna till kontaktcenter i kommunhuset i Bålsta.
Efter inskickat formulär
När du har fyllt i formuläret och skickat in din bokning kontaktar vi dig för bekräftelse och information om er vigsel och vigselförrättare
Vanliga frågor och svar
Vad kostar det att gifta sig borgerligt?
Det kostar 500 kronor för par där ena eller båda parterna är folkbokförda i Håbo kommun och 1 500 kronor för par folkbokförda i andra kommuner.
Detta faktureras i efterhand.
Behöver jag ha vittnen till vigseln?
Vid vigseln ska två vittnen över 18 år närvara. Ni väljer era vittnen själva och de kan vara släkt eller vänner. Namn och adress på era vittnen lämnas till kommunen samtidigt som ni lämnar in "Intyg hindersprövning" och "Intyg vigsel".
Har ni inga egna vittnen kan kommunens tjänstepersoner ställa upp som vittnen, dock endast under kontorstid. Det ordnar kommunen i så fall. Meddela kontaktcenter om ni önskar hjälp med detta.
Vad är hindersprövning och måste jag ansöka om det?
Innan ni kan gifta er i Sverige måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. När hindersprövningen är klar får ni ett intyg om hindersprövning och ett vigselintyg från Skatteverket. Intygen skickas hem till er och gäller i fyra månader.
Telefonnummer 0771-567 567
Skatteverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vilka vigselförrättare finns det i Håbo kommun?
Agneta Hägglund
Werner Schubert
Christian Nordberg
Owe Fröjd
Birgitta Green
Vad händer efter vigseln?
När ni har sagt ja till varandra får ni ett vigselbevis av vigselförrättaren som minne av ceremonin. Vittnena undertecknar protokollet. Kommunens ansvariga meddelar Skatteverket om vigseln, sedan är det klart.
Kontakt
Du är även välkommen att ringa eller mejla din bokning:
Telefon: 0171-525 00
E-post: kontaktcenter@habo.se
Dela:
Sidansvarig: Kommunledningsförvaltningen