Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
phone
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
 Lyssna

Starta ny livsmedelsverksamhet

En hand håller i tallrik med kött, grönsaker och sås.

Verksamheter som hanterar livsmedel ska vara registrerade hos kommunens miljöavdelning. Anmälan om registrering ska göras minst två veckor innan verksamheten startar. Registreringen görs för att miljöavdelningen ska få kännedom om att verksamheten finns och kunna bedriva tillsyn.

Registrering av livsmedelsverksamhet

De flesta livsmedelsverksamheter ska anmälas för registrering till kommunens miljöavdelning. Det gäller till exempel livsmedelsbutiker, restauranger, internetbutiker, foodtrucks, cateringföretag, caféer, skol- och förskolekök.

Du måste anmäla verksamheten till miljöavdelningen minst två veckor innan den ska starta. Du får ett beslut på att verksamheten är registrerad. Om du inte har fått det får du starta verksamheten i alla fall två veckor efter att anmälan lämnats in.

Anledningen till att du måste registrera din livsmedelsverksamhet är att miljöavdelningen ska känna till den och kunna genomföra livsmedelskontroll. Syftet med reglerna i livsmedelslagstiftningen är att konsumenterna ska få säkra livsmedel.

Mobil livsmedelsverksamhet

Mobila livsmedelsverksamheter ska registreras i den kommun där den huvudsakliga verksamheten bedrivs. Beslut om registrering ska du som har en mobil verksamhet alltid ha med och kunna visa upp på plats vid kontroll i den kommun du befinner dig i.

Ibland behöver du inte registrera din verksamhet

Om livsmedel hanteras eller säljs i en verksamhet som bedriver någon annan sorts verksamhet som huvudverksamhet krävs i vissa fall ingen registrering av livsmedelsverksamheten. Exempel på det är om en bilverkstad ställer fram en kaffetermos och en kakburk till sina kunder eller om en frisersalong har en kaffemaskin i sitt väntrum. Läs mer om detta på sidan Tillfällig hantering av livsmedel.

För att räknas som livsmedelsföretag ska verksamheten ha en viss kontinuitet och en viss grad av organisation. Med viss kontinuitet menas att verksamheten sker regelbundet och inte endast vid enstaka tillfällen. En viss grad av organisation kan till exempel innebära att vissa utrymmen ställs i ordning eller att man har anställd personal. Även mängden livsmedel som hanteras har betydelse. Läs mer om livsmedelsföretag på livsmedelsverkets hemsida.

Avgifter och kontroll

När miljöavdelningen får in en anmälan om registrering fattas beslut om registrering av verksamheten. Beslutet skickas ut via e-post eller post. En handläggningsavgift tas ut som du betalar via faktura.

Du som har en registrerad livsmedelsverksamhet betalar en kontrollavgift efter varje livsmedelskontroll som miljöavdelningen genomför. Avgiften baseras på den tid som kontrollen har tagit att genomföra. I tiden ingår förberedelse, livsmedelskontroll och efterarbete.

I Håbo kommuns Taxa för kontroll inom livsmedelsområdet kan du läsa mer om vilka avgifter som tas ut vid livsmedelskontroll.

Riskklassning

Miljöenheten genomför livsmedelskontroll på alla registrerade livsmedelsanläggningar i kommunen. För att beräkna hur mycket livsmedelskontroll en livsmedelsanläggning ska ha görs en riskklassning av anläggningen med hjälp av en riskklassningsmodell. Livsmedelsverket har tagit fram nuvarande modell, som började gälla den 1 januari 2024. Riskklassningen baseras på vilka aktiviteter en verksamhet har.

En aktivitet kan till exempel vara; nedkylning av livsmedel, hantering av oförpackat färskt kött eller utformning av märkning. Utöver aktiviteterna baseras riskklassningen även på hur många årsarbetskrafter verksamheten har. En av nyheterna i risklassningsmodellen är att den även ger möjlighet att få reducerad kontroll om företaget har en tredjepartscertifiering.

Resultatet av riskklassningen är en kontrollfrekvens som talar om hur många kontroller som ska genomföras på verksamheten under en femårsperiod. Stora omfattande verksamheter kan få 10 livsmedelskontroller under fem år (eller fler), medan mindre verksamheter med färre aktiviteter kan få en eller två kontroller under fem år.

Du kan läsa mer om riskklassningsmodellen på Livsmedelsverkets hemsida.

Sanktionsavgift

Om du startar eller tar över en livsmedelsverksamhet utan att först registrera den hos miljöavdelningen kan du behöva betala en sanktionsavgift.

Startar du en ny livsmedelsverksamhet utan att först registrera den hos miljöavdelningen får du betala en sanktionsavgift som motsvarar en procent av företagets årsomsättning. Lägsta sanktionsavgift är 5 000 kronor och högsta möjliga avgift är 75 000 kronor.

Om du tar över befintlig verksamhet och driver den utan att ha registrerat den hos miljöavdelningen får du betala en sanktionsavgift som motsvarar en halv procent av företagets årsomsättning. Lägsta sanktionsavgift är 2 500 kronor och högsta möjliga avgift är 40 000 kronor.

Om staten, en kommun eller ett landsting startar en ny livsmedelsverksamhet eller tar över befintlig verksamhet utan att ha registrerat den hos miljöavdelningen är sanktionsavgiften ett fast belopp på 40 000 kronor.

Ändringar av livsmedelsverksamhet

Om något ändras i din livsmedelsverksamhet kan du behöva anmäla det till miljöavdelningen, då det kan påverka vilken riskklassning verksamheten har. Det kan till exempel vara att du ska börja hantera rått kött, ändrar från mottagningskök till tillagningskök, börjar märka och förpacka livsmedel eller ändrar inriktning på verksamheten. Förändringar i verksamheten anmäler du på blanketten Anmälan om ändring eller upphörande av livsmedelsanläggning

E-post:
miljoavdelningen@habo.se 

Sidansvarig: Bygg- och miljöförvaltningen

Klicka för support
Stäng supportfönster