Vill du till Habo eller Håbo?
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webb.
Vill du till Habo eller Håbo?
Här lever och arbetar vi i en attraktiv miljö med Mälarens vatten och naturen nära inpå oss.
Kontakta Håbo kommun
Kontaktuppgifter
Telefon: 0171-525 00
E-postadress: kommun@habo.se
Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
En första analys av vårens medborgarenkät genomförd av Statistiska centralbyrån (SCB) visar en positiv utveckling av invånarnas syn på de kommunala verksamheterna och möjligheterna till inflytande i kommunen.
Sedan den förra undersökningen 2010 har vi haft fokus på tre områden som kan ha bidragit till den positiva utvecklingen. Vi har
- Vi kommer nu att göra en fördjupad analys av svaren och jag är övertygad om att det kommer att hjälpa oss att utveckla verksamheten ytterligare så att vi blir ännu bättre på att möta medborgarnas behov, säger kommunalrådet Agneta Hägglund (S).
Under våren fick knappt tusen håbobor i åldrarna 18–84 år möjligheten att ge sina synpunkter på kommunens verksamheter genom att svara på en enkät. Undersökningen genomfördes med hjälp av Statistiska centralbyrån, SCB. Lite fler än hälften av dessa valde att svara på enkäten som innehöll frågor inom tre olika områden;
De övergripande resultaten redovisas som betygsindex, vilka kan variera från 0 till 100. Ju högre värdet är, desto bättre betyg har kommunens medborgare gett Håbo kommun. Betygen jämförs mot övriga kommuner. I vårens undersökning deltog totalt 52 kommuner.
Kommunikationer (gång- och cykelbanor, kollektivtrafik, förbindelser för längre resor och bilresor) får genomgående högt betyg, högre än riksgenomsnittet. Områden som kommunen bör satsa mer på enligt undersökningen är bostäder och kommersiellt utbud. Glädjande är att en fortsatt förbättring av tryggheten redovisas. Fortfarande är trygghetskänslan lägre än i övriga deltagande kommuner med betyget 55 mot 61 för samtliga kommuner och behöver även fortsättningsvis prioriteras.
Det sammanfattande betyget för området är 58. Det är en liten försämring jämfört med hösten 2010 då betyget var 60. Framförallt är det bostadssituationen som medborgarna är mindre nöjda med.
Medborgarna är mer nöjda med kommunens verksamheter än vid 2010 års undersökning. Betyget har ökat från 50 till 54. Samtliga verksamheter visar på förbättringar jämfört med förra undersökningen. Särskilt markanta förbättringar visas inom grundskola, äldreomsorg och stöd för utsatta personer.
De kommunala verksamheter som fick högst betyg var liksom vid tidigare undersökningar räddningstjänst, vatten och avlopp, renhållning och sophämtning.
Medborgarnas värdering av de kommunala verksamheterna ligger nu marginellt under rikets som uppgår till 51. Fortsatta satsningar bör enligt undersökning ske inom områdena vatten och renhållning.
Det sammanfattade betyget för möjlighet till inflytande i kommunen är 40. Det är en markant förbättring jämfört med 2010 då betyget var 34. Störst förbättring har skett inom området som rör förtroende. Årets resultat är i nivå med övriga deltagande kommuner.
Sidansvarig: Annelie Högsund
Kommun och politk
Hej, behöver du hjälp?
Chatta med en kommunvägledare i Håbos kontaktcenter.
Chatten är öppen när knappen är grön.
På helger har vi stängt.
Mejla oss
Chatten är stängd
Våra öppettider är:
måndag-torsdag: 08:00-16:45
fredag: 08:00-15:00
Dag för helgdag: 08:00-12:00
Helger stängt