org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Vad kan jag göra om min brunn sinat och jag är i akut behov av dricksvatten?
Kortsiktiga lösningar:
- Fyll på vattendunkar hos grannar om de har vatten.
- Fyll på vattendunkar från något av kommunens tappställen. Ring för information om var närmaste tappställe finns;
Under kontorstid, ring kontaktcenter på telefon 0171-525 00.
På kvällar och helger, ring SOSAB på telefon 018-142114. - Fyll vattnet i väl rengjorda flaskor eller behållare. Förvara vattnet på en så mörk och sval plats som möjligt. På så sätt håller sig dricksvattnet fräscht under minst en vecka.
- Köp vatten från någon livsmedelsbutik.
- Det finns företag som kan fylla på brunnar med nytt vatten, försäkra er då om att det är livsmedelsklassat vatten som levereras.
Det finns också en viss risk att det blir grumligt vatten eftersom vatten i brunnen egentligen ska rinna till genom marken/sprickor i berget och inte komma uppifrån. Det finns även en risk att vattnet läcker ut ur brunnen igen. - Exempel på företag som levererar dricksvatten är; Relita telefon 0771-103 500, Cija Tank telefon 08-55 66 1730, MiljöVision telefon 08-570 300 14. Om du vill komplettera denna information med någon ytterligare dricksvattenleverantör, hör gärna av dig till oss.
Långsiktiga lösningar:
Problemet kommer med all sannolikhet tillbaka så det är bra att samtidigt planera för en mer långsiktig lösning. Det kan handla om att;
- Undersök om det är möjligt ansluta sig till kommunalt VA – kontakta Håbo kommun på telefon 0171-525 00 eller via e-post kontaktcenter@habo.se
- Borra/gräv ny brunn.
Exempel på företag som borrar brunnar är: Bergvärmeborrarn, Borrwiks AB och MP Brunnsborrning. Om du vill komplettera denna information med någon ytterligare brunnsborrare, hör gärna av dig till oss.
Dela:
Sidansvarig: Samhällsbyggnadsförvaltningen