Trygghet och regler
Alla barn och elever har rätt att lära och utvecklas i en trygg miljö och bemötas med respekt. Alla förskolor och skolor är skyldiga att arbeta aktivt för att förebygga och motverka kränkande behandling, diskriminering och trakasserier av barn och elever.
Håbo kommun har en olycksfallsförsäkring för alla barn och elever i kommunen. Olycksfallsförsäkringen gäller hela tiden, alltså även när ditt barn inte är i skolan.
Genom olycksfallsförsäkringen kan du till exempel få hjälp med taxi om ditt barn skadar sig och inte kan ta sig till skolan själv.
Plan mot kränkande behandling och diskriminering
Skolornas arbete mot kränkande behandling, diskriminering, trakasserier och sexuella trakasserier regleras i skollagen och diskrimineringslagen.
Alla verksamheter som lyder under skollagen måste varje år göra en plan mot kränkande behandling, diskriminering, trakasserier och sexuella trakasserier. Varje skola anpassar planen efter sin verksamhet och beskriver det förebyggande och åtgärdande arbetet.
I planen står det:
- Hur det förebyggande arbetet ska gå till och följas upp
- Beskrivning av vad personalen ska göra om det hänt något akut
- Hur eleverna deltagit i arbetet med att göra, följa upp och utvärdera planen
- Hur planen ska göras känd bland barn, elever och föräldrar
Gröna Dalenskolans plan mot kränkande behandling. pdf, 244.1 kB.
Alla skolor behöver ha ordningsregler. Syftet med ordningsreglerna är att skapa en skolmiljö där hela skoldagen ska präglas av trygghet och undervisningen av studiero. Trygghet och studiero är en förutsättning för att utvecklas i sitt lärande. Inför varje läsår revideras reglerna av både personalen och eleverna.
Det är viktigt att vi alla förstår och följer reglerna för att vi tillsammans ska bidra till trygghet och studiero i syfte att eleverna utvecklas i sitt lärande. Här nedan kan du läsa Gröna Dalenskolans skolregler och konsekvensplan för läsåret 25-26.
Skolregler och konsekvensplan Gröna Dalenskolan läsåret 25-26. pdf, 174.7 kB.
I Håbos kommunala skolor är det nolltolerans mot droger och alkohol. Det pågår ett aktivt arbete för att förebygga, tidigt upptäcka och agera vid oro och misstanke om användning.
Målet är att skolan ska vara en drogfri miljö.
Policy mot alkohol och droger för Gröna Dalenskolan docx, 81.8 kB, öppnas i nytt fönster.
Extra anpassningar och särskilt stöd
Att delta i skolans undervisning och de aktiviteter som genomförs i anslutning till den anses som en främjande del i ett barns utveckling samt bidrar till ett friskt och hållbart liv.
Syftet med lärarens undervisning är att alla elever ska ges möjlighet att utveckla kunskaper och nå de nationella mål som finns för skolan i Sverige. Vi arbetar kontinuerligt med att följa upp undervisningen och elevernas lärande. För att stärka elevernas lärande och utveckling lägger vi stort fokus på att tidigt fånga upp närvaron och den undervisning som eleverna får utifrån både innehåll, metoder, ledning och stimulans och extra anpassningar i samråd med elevhälsan. Vid utvecklingssamtalen är det även viktigt att elevens lärande utvärderas i samråd med er vårdnadshavare och eleverna.
För att vi ska kunna möta elevernas behov och kunna kritiskt granska vår verksamhet är det viktigt att inkludera elevernas och vårdnadshavares åsikter om undervisningens innehåll och metoder både i undervisningen i förskoleklass, på fritidshemmet, innehåll på rasten samt under lektionerna. Det gör vi genom olika samarbetsforum bland personalen, men även med vårdnadshavare – se flikarna Samarbete mellan vårdnadshavare och skola, samt Elevinflytande och elevråd.
De extra anpassningarna dokumenteras och utvärderas löpande i Haldor. Lärarna och den samlade elevhälsan säkerställer att varje elev är delaktig i sitt eget lärande genom att föra dialog med eleven om undervisningen för att främja en hälsofrämjande lärmiljö. Läs mer i Plan för hälsofrämjande arbete nedan.
Skolverket- modell över arbetsgången med stödinsatser pdf, 517.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Samarbete mellan skola och vårdnadshavare
Vi som arbetar på Gröna Dalenskolan vill hälsa er välkomna till ett nytt läsår. Vi vill lyfta fram några viktiga delar nedan i hur vi samarbetar kring ert/era barn och kring vilka frågor. Det kan finnas frågor man som vårdnadshavare kan få information om, men där man inte kan kräva inflytande. Exempel på sådana frågor rör lärarens övergripande planering av undervisningen, vilka läromedel som läraren använder i undervisningen, hur läraren arbetar med bedömning och betygsättning samt frågor kopplade till skolplikt, till exempel ledighetsansökningar. I dessa frågor kan man som vårdnadshavare inte påverka besluten, men man kan delges information.
Kontakttrappan
Kontakttrappan förtydliga vem man kontaktar i respektive fråga och visar kontaktvägar med uppgifter för kontakt. Länk till kontakttrappan 25/26 pdf, 265.6 kB.
Gröna Dalen-häftet och digitala kommunikationsverktyg
För att förtydliga en del av skolans rutiner har vi skapat ett häfte som samlar ihop viktig information till er. Syftet med häftet är att ge möjlighet till inflytande över utbildning och tydliggöra vårt gemensamma uppdrag för elevernas lärande. I häftet beskrivs en del av våra kommunikationsvägar som sammanfattat är:
· vårt årliga föräldramöte i samband med skolstart
· utvecklingssamtal varje termin
· kommunikation genom Haldor som app (frånvaro, omdömen, extra anpassningar, chatt med klasslärare/fritids), Schoolsoft (betyg mm), samt Tempus (vistelsetider på fritids).
Läs mer här om kommunikationsverktygen i vår skolportal för vårdnadshavare.
Syftet med elevinflytande är att skapa delaktighet och ansvarskultur för sina studier. För att nå målen behövs samverkan med hemmet (se flik Samarbete mellan vårdnadshavare och skola) och att eleverna upplever ett reellt inflytande över undervisningens innehåll och hur den har utförts. Elever som är delaktiga lär sig mer, blir mer engagerade och tar större ansvar för sina studier och ökar därmed både närvaron och måluppfyllelsen.
Delaktigheten kan skapas på olika sätt och några saker vi gör på Gröna Dalen är att lyfta frågor i undervisningen och på mentorstiden. På mentorstiden, som alla klasser har, sker även klassråd och elevråd. Vi har representanter från skolans alla klasser och träffas en gång i månaden. Eleverna håller även sina egna utvecklingssamtal – se mer i vårt häfte Välkommen till Gröna Dalenskolan i fliken Samarbete mellan vårdnadshavare och skola). Utifrån frågor från dessa klassråd, men även resultat från olika enkätsvar samt skolans pågående kvalitetsarbete, ges eleverna möjlighet att ha inflytande över hur vi tillsammans kan förbättra verksamheten. Som återkommande innehåll utvärderar vi skolans ordningsregler och policydokument som beskrivs i häftet Välkommen till Gröna Dalenskolan.

Lyssna